sunnuntai 5. huhtikuuta 2020

Ihana miniloma Vuokatissa 7.-9.3.

Moikka!

Kuten jo aiemmin kerroin, olin menossa Ylläkselle ja ajattelin käydä siinä samalla myös Levillä. Vanhemmillani on kuitenkin esteetön lomaosakeasunto Vuokatissa, joten siellä majoittuminen oli huomattavasti halvempaa. Menin siis junalla Kajaaniin ja sieltä invataksilla Vuokattiin.

Kävimme Kajaanin Prismassa ruokaostoksilla ja saavuimme loma-asunnolle alkuillasta.
Se oli hyvin varusteltu ja esteetön. Sisääntullessa oli pieni kynnys ja vessasta puuttui toinen kaide.

Siellä oli kuitenkin yhtä rentouttavaa ja kivaa kuin hotellissa, paljon väljempää ja tilavaakin. Oli olohuone, makuuhuone, kylpyhuoneja sen yhteydessä sauna. Ja yläkerta. Loma-asuntomme vieressä oli tilava ja esteetön k-market, josta myös haimme ruokaa.

Ja mikäs oli ruokaa laittaessa, kun asunnon keittiö oli hyvin varusteltu ja iso.

Yksi Vuokatin vahvuuksista on myös sen matkailullinen monipuolisuus. Sieltä löytyy rinteiden lisäksi esimerkiksi Katinkullan kylpylä ja Naapurinvaaran tanssikeskus.

Vuokatti on kätevä matkakohde muutenkin kuin hintojen vuoksi. Sinne pääsee kätevästi junalla Helsingistä, se on puolet lähempänä kuin Lappi. Kajaanista Vuokattiin on matkaa vain noin 30 kilometriä per suunta. Ja asunnossa oli hyvät mahdollisuudet omatoimiseen ruuanlaittoon, joten ravintolakulujakaan ei tullut.  Söin lauantaina junassa ison kanasalaatin ja perille päästyämme muutaman voileivän iltapalaksi.

Sunnuntaina aamupalan jälkeen olikin aika valmistautua lasketteluun.  Sää oli paras mahdollinen  varsinkin kelkkalaskettelijalle, vain muutama aste pakkasta eikä paljoa tuultakaan.

Maksoin kelkkatuntini ensin hiihtokoulun toimistoon, jossa opettajani Hannu jo odottikin minua. Sitten vain kypärä päähän ja laskemaan, oli mahtavaa ja aika meni nopeasti. Päivälliseksi söimme hunajamarinoitua kanapihviä jasmiiniriisin kera. Meinattiin paistaa asunnon takassa makkaratkin, mutta kana täytti niin, että ne jäivät toiseen kertaan.

Illalla otimme perinteiset iltasiiderit, nautimme espanjalaisista juustoista ja kinkuista. Katsoimme vielä illalla vähän telkkaria.

Maanantaina puolenpäivän aikaan olikin jo lähtöhaikeutta ilmassa, ehdin vielä nähdä Maijan pikaisesti rautatieasemalla. Kotimatka olikin koettelemus junassa alkaneen oksentelun vuoksi, onneksi siitäkin selvittiin ja  olikin taas upea reissu. Lähden uudestaan, Vuokatti on hieno talvikohde.

Kunhan korona helpottaa, aion tutustua myös Vuokatin kesään.