maanantai 22. kesäkuuta 2026

Päiväristeily Tallinnaan 20.5.

 Moikka!


Näin Eckerö Linen nettisivuilta, että Popedassakin soittava Costello Hautamäki on M/s Finlandialla keikalla keskiviikkona 20.5. Pian varasinkin jo päiväristeilyn, tuonne on pakko päästä!

Lähdin matkaan Länsiterminaalista jo aamupäivästä, laiva lähti kello 9.00. 





Olin varannut etukäteen laivan aamupalan itselleni ja avustajalleni kello 10. Ennen sitä otin vadelmalonkeron risteilyn kunniaksi. Ennen aamupalaa tapasin vielä tuttuja ja nautin vadelmalonkeron sekä juustonaksuja.





 Aamiainen oli monipuolinen ja maukas, kaikkea löytyi juustomunakkaasta porkkanakakkuun. Syömisen jälkeen kävin laivan yleisten tilojen invavessassa.





 Nippa nappa selvittiin, wc oli ahdas ja pytty väärän mallinen. Hyttiä meillä ei ollut, koska olimme päiväristeilyllä.


Tallinnassa sää oli pilvinen, harmaa ja viileä. Kävimme Kalevin suklaakaupassa ja Olde Hansa-ravintolan lähellä. Moneen paikkaan oli portaat. 




Olimme maissa noin kuusi tuntia. Lopulta oli jo kylmä ja menimme Viru -hotelliin syömään. Söin Amarillon fajitakset, tortilloja kanatäytteellä. Reissun loppuhuipennus oli upea Costellon konsertti. Koko risteily maksoi noin 85 euroa kahdelta hengeltä, hinta-laatusuhde erinomainen! 







perjantai 5. kesäkuuta 2026

Helsingin matkailuseminaari 2026

 

Helsingin matkailuseminaari pidettiin tänä vuonna 6.5. Helsingin yliopiston juhlasalissa. Menin metrolla yliopiston pysäkille ja loppumatkan sähkärillä. Valitettavasti jouduimme menemään takakautta, pääsisäänkäynnillä oli portaat. Kiertoreittiä saimme vähän etsiä, annoin palautetta järjestäjille. Seminaarin teemana oli Matkailusta elinvoimaa ympäri vuoden!

 



Juhlasali oli upea, juhlava oli myös tunnelma! Helsingin matkailu on kasvussa ja kaikessa näkyy tekemisen meininki! Ja terve ammattiylpeys näkyy tekemisessä. Se on kiva, Suomessa on liikaa vaatimattomuutta monessa asiassa. Ja riku Rantala oli inspiroiva juontaja.

 


 

 

Mielenkiintoisin puhe oli Merellinen Helsinki, jossa kerrottiin saaristomatkailun kehittämisestä. Vallisaarta ja Suomenlinnaa voin suositellakin!

Luennoitsijoiden mielestä Suomeen tarvitaan matkailuministeri, mistä palkkarahat?

Matkailuverosta en innostu, Suomessa on jo niin kallista muutenkin.  

Oli mielenkiintoista, ruokana oli artesaanileipä paprika-tofutäytteellä ja mansikkaleivos, lämmin kasvisruoka olisi täyttänyt paremmin. Avustaja teki kinkkupastaa, kun tulin kotiin.