keskiviikko 11. joulukuuta 2019

Wienin matka 30.11.-3.12.

Moikka!

Wienin joulutorimatkani toteutui vihdoinkin. Lähdimme Soilen kanssa aamuviiden maissa lentokentälle. Lentokentän suuret remontit saattavat hiukan muuttaa tuttuja toimintatapoja, koska kenttä voi niiden takia näyttää erilaiselta. Menkää ajoissa sinne. Aikaisemmin taksikuski on voinut ajaa ihan kakkosterminaalin oven eteen, nyt jäimme vähän syrjempään remontin vuoksi.

Lento Wieniin kesti kaksi ja puoli tuntia. Se oli ajoissa, mikä on aina kivaa varsinkin lyhyemmällä matkalla. Lentokentällä sähkäri oli kadoksissa ja odotimme taksikuskin kanssa varmaan tunnin.

Lopulta se onneksi saapui ja toimikin. Lähdimme taksilla hotellille, joka oli Ibis Wien Messe. Aivan ihana ja esteetön kolmen tähden hotelli, jossa oli todella ystävällinen henkilökunta.

He kysyivät usein kuulumisia ja varmistivat, onko kaikki hyvin.

Huoneen vessasta minulla ei ole kuvaa, mutta se oli tosi hyvä ja tilava. Tukikaiteet löytyi molemmilla puolilla. Huoneeseen tutustumisen jälkeen mentiin tutustumaan lähiympäristöön saimme ravintolavinkin paikalliselta. Wienissä näkyi muutenkin paljon pyörätuolin käyttäjiä.

Söimme aivan superhyvää grillilihaa ja ranskiksia. Annokseen  kuului grillattua kanaa, possua ja nautaa ja tietysti salaattia. Annos oli niin valtava, etten jaksanut syödä kaikkea.

Ruokailun jälkeen tutustuin Matka-agenteilta saamaani Hyvä tietää-monisteeseen, missä oli paljon nähtävyystietoa ja yleisinfoa Wienistä. Se oli tosi kätevä ja helpotti paljon matkan suunnittelua.

Sunnuntaina menimme joulutorille, maanantaina tutustuimme lähiympäristöön ja tiistaina kävimme Schönbrunnin palatsissa. Tämä matka oli Matka-agenttien  kautta varattu omatoimimatka, olimme Soilen kanssa kaksin reissussa.

Tosin sunnuntaille tuli pieni ohjelmanmuutos, kun vessan lamppu alkoi vilkkua.  Koska huoltomiestä ei ollut sunnuntaina paikalla, vaihdoimme huonetta. Saimme tilalle samanlaisen esteettömän huoneen.

Wienin joulutori oli komea, mutta joululahjoja en sieltä löytänyt. Siellä myytiin ruokia, joulukoristeita ja herkkuja. Maistoin Gluhweiniakin, niitä oli erilaisia.

Kolmen yön reissu maksoi kahdelta hengeltä 1600 euroa + ruuat, aamiainen sisältyi majoitushintaan.

Wienin metro oli esteetön sähkärille. Pääsin hienosti liikkumaan.

P.s. Opastettu tunnin kierros Schönbrunnin palatsissa oli myös hieno, valitettavasti siellä ei saanut kuvata. Kierros maksoi noin 20-28 euroa.

Anonyymi kirjoitti...

Jos matka tilattu matkatoimistosta, ei kyseessä ole omatoimimatka? Kun varaat itse lennot, kuljetukset ja majoituksen, kyseessä on omatoimimatka.

Mahoton reissaaja kirjoitti...

Tarkoitin siis, että matka ei ollut ohjattu, koska matkalla ei ollut matkanjohtajaa. Olin matkalla avustajani kanssa kaksin. Hyvin pärjättiin.