torstai 15. joulukuuta 2016

Lisää joustavuutta ja palvelua kotimaan matkailuun


Kotimaan matkailuun kehittämiseen tarvitaan joustavuutta ja palveluhalua. Hukkasin vahingossa hotellin tutustumislahjakortin, jonka sain kesätapahtumasta. Tänään päätin soitti Tampere Scandic City-hotelliin ja kysyin onnistuisko varaus ilman lahjakorttia. Muistin nettivarauskoodin, joka kortissa oli. Kysyin, voinko varata huoneen pelkällä koodilla. -Ei käy,  Ei se mikää lahjakortti ollu vaan alennuslipuke, oli  vastaus.  Toivottavasti se vielä jostain löytyy,vastaaottovirkailija totesi lopuksi ystävällisesti. Silti ihmettelen hänen käytöstään. Hän ei kertonut muista eikä toivottanut tervetulleeksi etukäteen. Hän ei myöskään ehdottanut mitään ratkaisua asiaan.

Hän olisi voinut esittää asiansa ystävällisemmin ja myöntää lahjakorttiin lisää käyttöaikaa tai keskustella hotellinjohtajan kanssa tilanteesta. Kerroin hänelle, että nyt jää hotelliyö ja lahjakortti käyttämättä, ei mitään reaktiota. Minulle jäi hämmentynyt olo ja hän menetti 66 euroa ja asiakkaan.

Ymmärrän, että sääntöjä pitää noudattaa mutta voisko välillä joustaa? Tälläkö tavalla Suomen palvelukulttuuri ja maamme matkailu kehittyy? Matkailutulot helpottaisivat Suomen tiukkaa taloustilannetta, mutta tuskimpa ne tiukilla säännöillä lisääntyvät.
Asiakkaan pitäisi aina tuntea itsensä tervetulleeksi. nyt ei tuntunut siltä. Jäi huono fiilis. Olen harmissani, koska oletin, että asiat järjestyvät neuvottelemalla ja juttelemalla. Mutta se vaatii yhteistyötä ja kykyä etsiä ratkaisuja yhdessä. Lahjakorttien ja alennuskuponkien väärinkäyttäjiä on aina, mutta onko oikein, että nipotetaan turhasta muutaman hölmön takia?

Scandic voisi ottaa mallia vaikkapa pienistä matkailuyrityksistä jossa asiakkaan viihtymiseksi tehdään kaikki mitä voidaan. Saman olen huomannut Teneriffalla ja Toscanassa sekä Abba-museossa Tukholmassa. Palvelun tulis toimia asiakkaan, ei järjestelmän ehdoilla.

Ei kommentteja: