perjantai 1. huhtikuuta 2016

Palvelun merkitys matkoilla/ The signifigance of service while traveling


Hyvä palvelu reissussa on ihanaa. Viime marraskuussa menin Teneriffalle, menin Special passenger-tiskille ja kerroin apuvälineistäni. Iloinen virkailija sanoo: -Oota vähän, Lassila-Tikanojan miehet auttaa sut kohta koneeseen. - Tääl olis yks pyörätuolissa oleva rouva menossa Teneriffalle. Minulle tuodaan lentokentän pyörätuoli ja menen turvatarkastukseen. Siellä virkailija kysyy: - Teneriffalleko menette? Vastaan myöntävästi. Ihanaa, pääsette sinne aurinkoon ja lämpöön. Hyvää lomaa! Kiitos, varmasti tulee kiva loma, vastaan ja jatkan matkaani kahvilaan ja shoppaamaan. Myöhemmin taitavat lentokenttäavustajat nostavat minut omalle paikalleni. Koneessa Norwegianin lentoemäntä kyselee kuulumisiani useamman kerran ja kertoo, että heillä on siirtotuoli vessaan menoa varten.
Palvelu on pienestä kiinni. Muutaman sanan vaihto tai pieni juttutuokio ennen reissua nostattaa omaa lomafiilistäni tosi paljon.

Good service while traveling is lovely. Last November I went to Tenerife, went to the Special passenger counter and told them about my aid equipment. a Happy official says: - Wait a minute, the boys from Lassila-Tikanoja will help you to the plane soon. - Here's one lady going to Tenerife. They bring me the airport's wheelchair and I go to the security check. There another official asks me: Going to Tenerife?, to which I answer yeah. - Lovely, you'll get to the sun and warmth, have a nice holiday! Thanks, I'm sure it will be, I response and continue to a cafe and do some shopping. Later, the skillful airport assistants helped me to my seat. On the plane a flight attendant from Norwegian asks how am I several times and says that they have a transfer chair for if I need the toilet. Good service doesn't require much, just a simple verbal exchange or a short discussion before the trip increases the holiday feeling a lot.       

Aikataulun salliessa käyn usein vähän shoppailemassa kentällä tai ainakin katsomassa uutuuksia, usein ostan karkkia, joskus kasvorasvaa tai kosmetiikkaakin. Käymme usein Tuulan kanssa kahvilassa ennen lentoa. Nämä aloitusrutiinit kuuluvat lähes jokaiseen matkaani.

If my schedule permits I often do a little shopping at the airport, or at least check out all the releases, often I buy candy, sometimes face cream or cosmetics. Tuula and I usually go to a cafe before the flight. These routines form a part of almost all of my trips.

Tärkeintä on kuitenkin henkilökunnan palveluhalukkuus ja ylläkuvaamani palvelut vammaismatkustajille. Ilman niitä matkani ei onnistu, koska apuvälineideni vuoksi en voi käyttää netin lähtöselvitystä. Tarvitsen myös kantoavun koneeseen siirtyessä ja sieltä poistuessani.
Viimeksi lentokenttäavustajat auttoivat myös hajonneen sähkärin siirtämisessä kentältä taksiin.

However, the most important thing is the staff's will to serve and those services provided to the disabled travelers. Without them my trip wouldn't happen, cause due to my aid equipment I can't use the online check in. I also need help with getting in and out of the plane. Last I also got help with getting my broken wheelchair into the taxi.

Paljon kiitoksia kaikille lentokentän työntekijöille, teette hienoa työtä! Kiitos myös Matka-agenttien Mirandalle ja Kaisulle!

Big thanks to whole airport staff, the work you do is very good! Thanks to Miranda and Kaisu from Matka-agentit.






Ei kommentteja: